Voeding en gezonde traktaties
Als een leerling jarig is, viert hij/zij de verjaardag ook vaak op school. Er wordt gezongen en gejuicht. In de onderbouw hoort er ook nog een verjaardagsmuts bij. Het is de gewoonte dat de jarige de klas en de teamleden trakteert. Het is niet nodig dat de volwassenen een andere traktatie krijgen dan de kinderen. Waar we wel de aandacht op willen vestigen is dat een gezonde traktatie onze voorkeur heeft. In bijgaand traktatieboekje treft u leuke ideeën aan.
Wellicht geeft de jarige ook nog een partijtje waar alle kinderen uit de groep wel zouden willen komen. Mogen we u vragen de uitnodigingen buiten de school te verspreiden om teleurstelling bij klasgenoten te voorkomen?
Eten en drinken op school: het tussendoortje en de lunch
De leerkrachten eten samen met de kinderen van hun groep. Wij proberen er op te letten dat de kinderen van te voren hun handen wassen. Wij streven een zo gezond mogelijke lunch na. Voor het tussendoortje vragen wij u de kinderen iets kleins mee te geven. Een appel is vaak al voldoende. Ook bij feestelijke activiteiten van school is er een gezond aanbod, bijvoorbeeld een fruit tafel. In trommel zonder rommel treft u achtergrondinformatie en tips aan.
Afval wordt gescheiden
Het afval wordt door de kinderen in de klas gescheiden. Iedere klas heeft een kleine GFT bak, een zak voor het plastic en een bak voor het overige afval.
Drinken
Wij stimuleren het water drinken op school. Tussen de lessen door mogen de kinderen water drinken. Het is prettig als u uw kind een eigen bidon of waterflesje meegeeft. De bidons staan op hun tafeltje of in de vensterbank.
Spelen en bewegen
De kleuters spelen elke dag twee keer buiten. Zij spelen langer buiten dan de leerlingen uit de groepen 3 t/m 8. Deze leerlingen hebben twee keer een speelkwartier. Het tussendoortje wordt aan het eind van de les, voorafgaand aan het speelkwartier, opgegeten zodat er echt sprake kan zijn van een speelkwartier. Er is buitenspelmateriaal voor algemeen gebruik op het plein. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen voldoende bewegen, dat er voldoende afwisseling in inspanning en ontspanning is gedurende de dag. Beweging wordt geïntegreerd in de lessen door onder andere energizers (energieke lesactiviteiten) te integreren in het lesprogramma .