Extra ondersteuning
Op onze school hebben we afspraken gemaakt over de extra ondersteuning. We houden daarbij zoveel als mogelijk rekening met individuele verschillen tussen leerlingen. Heeft een kind extra ondersteuning nodig, dan maken we een passend onderwijsaanbod, eventueel met begeleiding. Vanaf het moment dat een kind extra ondersteuning nodig lijkt te hebben, stellen wij samen met ouders een plan op. Hierin staat wat de ondersteuningsbehoeften van een kind zijn en welk aanbod daarbij het beste past.
We gaan ervan uit dat in beginsel alle leerlingen bij ons op school kunnen worden toegelaten. Toch kan het voorkomen dat op basis van de verkregen informatie er twijfels rijzen of wij wel op een voldoende verantwoorde wijze goed onderwijs kunnen bieden. In een dergelijk situatie treden wij in overleg met de ouders. Samen zullen we vervolgens zoeken naar oplossingen, eventueel met externe ondersteuning en hulp. Belangrijke factoren die o.a. een rol spelen bij onze afweging zijn:
- het aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften al aanwezig in de groep;
- de beïnvloeding van de rust en de veiligheid in de groep en de school;
- de beïnvloeding van het leerproces van andere leerlingen;
- evenwicht in vraag naar verzorging, behandeling en onderwijs;
- de deskundigheid en ervaring van het personeel;
- de continuïteit binnen het team;
- de organisatie/differentiatiecapaciteit van de groep en de school;
- fysieke toegankelijkheid van het gebouw en de materiële situatie van de school.
Soms kan het voorkomen dat wij het niet verantwoord achten om een leerling onderwijs op onze school te laten volgen. Bijvoorbeeld wanneer er een te groot verschil zit in dat wat het kind nodig heeft aan goede ondersteuning én hetgeen wij kunnen bieden. Deze leerling kunnen wij dan geen onderwijs bieden op onze school. Om inzicht te geven in hetgeen we als school kunnen bieden zijn hieronder onze ondersteuningsmogelijkheden opgenomen.
De ondersteuningsmogelijkheden van de G.J. van den Brinkschool
De ondersteuningsmogelijkheden zijn soms afhankelijk van specifieke personen in ons team, daarom zullen we altijd per specifieke ondersteuningsvraag beoordelen of de specifieke zorg geboden kan worden.
Specialismen
Binnen ons schoolteam zijn voor verschillende functies (taak)uren toegewezen om ondersteuning aan onze leerlingen te bieden en tegemoet te komen aan hun specifieke onderwijsbehoeften. Deze zijn hieronder weergegeven.
Protocollen
De onderstaande lijst toont de protocollen die we binnen onze school gebruiken. Het betreft handelingsrichtlijnen waarmee onze school voorbereid is om snel te kunnen handelen in voorkomende gevallen.
Leerkrachtvaardigheden
De onderstaande lijst toont de leerkrachtvaardigheden op onze school. Het betreft een zelfoordeel van de school op de indicatoren voor handelingsgericht werken (HGW). Handelingsgericht werken is een methodische aanpak voor het bepalen en organiseren van de ondersteuning die een leerling nodig heeft. De mate waarin een school handelingsgericht werken realiseert, bepaalt mede in hoeverre de school passend onderwijs aan een leerling kan bieden.