Zelfstandigheid, Samen en Leren leren

Zelfstandig versie 01Zelfstandigheid

Op de Brinkschool groeien kinderen stap voor stap in zelfstandigheid. We werken met duidelijke leerlijnen waarin leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen leerproces. Formatief handelen is onze manier van werken. Nieuwe leerstof bieden we aan met directe instructie, gevolgd door ondersteuning op maat via convergent differentiëren. Zo houden we de lat hoog, maar bieden we ruimte voor verschillen. De rol van de leerkracht verandert van kennisoverdrager naar begeleider.

Samen versie 01Samen

In de maatschappij is samenwerken, werken in teamverband, heel belangrijk. Op onze school besteden we veel aandacht aan samenwerkend leren. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren.

 

Leren leren versie 01Leren leren

Op de Brinkschool staat leren leren centraal. Kinderen ontwikkelen zich bij ons niet alleen cognitief, maar ook sociaal, creatief en praktisch. We werken met het International Primary Curriculum (IPC), dat zichtbaar aanwezig is in de school. Het biedt structuur, samenhang en betekenisvol onderwijs. Leerkrachten volgen het leerproces van de kinderen actief en helpen hen steeds meer eigenaar te worden van hun eigen ontwikkeling. De leerlijnen zijn duidelijk en in handen van de groepsleerkrachten. Voor een veilig pedagogisch klimaat gebruiken we schoolbreed de Kanjermethode.

 

Schoolgids