Missie en visie
Missie en visie
Onze missie (onze opdracht) is: Iedereen leert op de Brinkschool.
Vaardige lerenden nemen in toenemende mate verantwoordelijkheid en leiding over hun leerproces. Vaardigheid uit zich in toenemende zelfstandigheid , succesvol zijn als teamspeler en een toenemend repertoire aan leerstrategieën en houding die nodig zijn buiten de comfortzone. Iedere leerkracht ontwikkelt zich verder tot de bekwame leerkracht die hij/zij kan zijn. De bekwame leerkracht is naast het rolmodel als lerende, degene die steigers zet om de veilige omgeving te bieden waarin de lerenden durven hun comfortzone te verlaten. Hierin zijn vertrouwen geven, verantwoordelijkheid geven en zelfstandigheid bevorderen, een grondhouding.
Onze visie: We geloven in een leven lang leren. Een leven lang leren waarin we samen, van, ondanks, dankzij en naast elkaar, telkens een stapje verder komen.
Sociale veiligheid
De school wordt gezien als een plek waar je jezelf kunt ontwikkelen en waar je samen oefent in sociale vaardigheden. Onder een veilige omgeving verstaan we een school waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en met plezier naar school gaan en leren omgaan met tegenslag of conflicten. Om dat voor elkaar te krijgen hanteren wij, als gecertificeerde Kanjerschool, afspraken vanuit de Kanjertraining: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen en hebben plezier. Deze afspraken zijn leidend, sturen het pedagogisch handelen van de leerkrachten en worden dagelijks gebruikt om de sfeer en de omgang in de klas prettig te houden.
Professionele leercultuur: ‘Elke dag samen een beetje beter’
Kennis, vaardigheden en inzicht zijn belangrijk op de G.J. van den Brinkschool. Vanuit een veilige basis komt een kind tot leren. Daarom zijn wij naast ‘Kanjer-school’ ook een ‘leerKRACHT-school’ en een ‘IPC-school’. IPC staat voor ‘International Primary Curriculum’ en is gericht op wereldoriëntatie vanuit een groeimindset, waarin leerlingen (én leerkrachten) geloven in zichzelf, beschikken over metacognitieve vaardigheden en de overtuiging hebben dat iedereen succesvol kan zijn.
De hiernaast afgebeelde vaardigheden of talenten zullen voor de meeste jonge mensen de mate van succes mede bepalen; ook wel de 21e-eeuwse vaardigheden genoemd. Deze vaardigheden en de praktische toepassing ervan nemen we op in ons lesaanbod en vooral in het lesaanbod van IPC, maar ook in het leren-leren om onze leerlingen beter voor te bereiden op de (toekomstige) samenleving. Dit betekent dat de waarde van het ‘meer gepersonaliseerde leren’ toeneemt. Hierin leert de leerling eigen leerdoelen stellen én behalen. De leerling wordt meer eigenaar van zijn eigen leerproces en prioriteert zelf de competenties die hij nodig heeft om de doelen van zijn leerproces te verwezenlijken. Dit heeft consequenties voor de rol van de leerkracht en het onderwijsaanbod, zowel inhoudelijk als in praktische voorzieningen.
IPC wordt verderop uitgebreider uitgelegd.
Dit geldt ook voor de leerKRACHT werkwijze dat gericht is op het duurzaam creëren van een verbetercultuur. Samengevat houdt de leerKRACHT werkwijze in: elke dag samen het onderwijs een beetje verbeteren aan de hand van vier leerKRACHT-instrumenten; de bordsessies, de stem van de leerling, het gezamenlijk lesontwerp, lesbezoek en les-feedback.
Het leerKRACHT programma gaat er vanuit dat ons onderwijs altijd beter kan. En nog steeds! ‘Elke dag samen een beetje beter’ vereist een andere manier van samenwerken op school, bijvoorbeeld je lerend opstellen en aan collega’s en leerlingen feedback vragen en geven. Daarnaast vergt een andere manier van samenwerken weer een andere manier van leidinggeven.
Het leerKRACHT-programma vraagt tijd, energie en geduld.